Simteknik

Hälsa

Den här dagen har varit fin och spännande på sitt sätt. Den började med att det var lite för skönt att sova, men tillslut lyckades jag ta mig till frukosten. Vid 09.00 var det dags för dagens första simpass som landade på 3500 meter, i sol dessutom. Sen tränade jag core och spelade badminton. Efteråt åt jag hamburgare till lunch.

Mitt på dagen vilade jag, tog det lugnt i skuggan och läste en bok. På eftermiddagen var det dags för simning igen, något kortare men fortfarande i sol. För idag har det varit riktigt varmt och det är på gränsen att min hud har klarat det, trots att jag hela tiden har varit i skuggan, bortsett från simpassen. Avslutningsvis ville jag ta vara lite mer på solen och dessutom fortsätta läsa min bok, så jag gick till poolen för att avsluta dagen samtidigt som solen började gå ner bakom bergen.

Jag tänkte att vi skulle prata lite simteknik. Jag är lärd från början. Något jag är otroligt glad över är att jag lärde mig simma när jag var yngre. Alltså simma bra, snabbt och alla simsätt – teknik!

Beroende på vad man har för mål finns det lite olika tekniker man kan använda sig av och jag är skolad för bassängsimning till en början men det senaste halvåret har jag försökt ändra min teknik till att passa mer öppet vatten-simning. Alltså få mer kraft i armtagen för att orka långa distanser, använda benen mer sällan för att inte bli uttröttad för snabbt och vara lite bredare i tagen för att ha balans på vågorna. Jag har nog aldrig tidigare tänkt speciellt mycket på hur jag simmar.

I oktober såg jag mig själv simma på film för första gången. Utefter det fick jag tips av Colting & Borssén på vad jag skulle ändra. I helgen var jag på triathlonläger med Andreas Lindén där jag även då fick lite tips på vad jag kan ändra i min simning. Igår blev vi också filmade, för att idag få nyttiga tips på vad just jag ska ändra på för att bli ännu bättre och kanske ännu snabbare.

Jag tycker det är spännande det här med tekniken, för hur mycket jag än tänker på det är det otroligt svårt att vänja sig av med en vana. Musklerna är inte vana vid den nya rörelsen, det blir mycket att tänka på och det blir jobbigare. Men tragglar man tillräckligt har man lyckats ändra på dem där detaljerna som kan göra mycket i slutändan. Jag har fått ungefär lika synpunkter från alla som har coachat mig dem senaste månaderna, dock har jag en bra grund att det är detaljer som vi är inne och petar på. Men att se sig själv på film är verkligen ett bra sätt att förstå vad man måste ändra på!

2 reaktioner på ”Simteknik

  1. Vad för någon bok läser du? Och vad får ni för fruksost? Jag är såååå sugen på hotellfrukost, kanske kanske imorgon… :D

    1. Jag läser Markus Torgeby – Löparens hjärta! Till frukost får vi typ allt som finns på en hotellfrukost, vissa saker lite godare än hemma, andra inte riktigt så lyckat :) Hoppas du får i morgon!!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.