London

Resor

Jag har haft en helt underbar weekend i London tillsammans med min familj och pappas syster med man. Resan till London var min studentpresent av mamma och pappa, likaså pappas 50 årspresent utav oss. Jag har aldrig tidigare rest med min familj, utan det har alltid varit med skolan eller som förra veckan med en vän. Så jag hade sett fram emot helgen 21-23 september väldigt länge. Egentligen var det meningen att en av mina kusiner skulle åka med oss också men de glömde passen hemma och då kan man inte resa.

Lördagen började tidigt, redan vid 6.00 tog vi bilen till Götebrog city airport för att där lyfte planet 10.15. Flygresan tar inte mer än en och en halvtimme så det är verkligen bara upp och ned igen. Väl på Stansted airport utanför London gick flygbussarna tätt in mot city och eftersom de är en timme efter så kändes det redan nu som att vi hade varit vakna i evigheter. Tidsomställningen gjorde också att det egentligen skulle vara lunchdags för oss, så vi åt supergoda hamburgare på en mysig restaurang vid Liverpool street.

Vi hade bokat hotell via ett erbjudande och eftersom det var lite billigare så betyder också oftast det lite längre resetid. Vårt hotell var Park INN Heathrow, alltså beläget vid Heathrow flygplats. Resetiden dit tog lite mindre än en timme från London city med tunnelbanan. Tunnelbanan ett riktigt smidigt transportmedel som vi har använt oss mycket av den här helgen tillsammans med att gå mycket.

Park INN Heathrow var ett riktigt fräscht och fint hotell, där stor majoritet av flygpersonalen bodde. Bra frukostbuffé, kanske inte så stor men de hade precis det jag önskade i alla fall. Ett gym, en pool och en bubbelpool som var gratis för hotellets gäster, samt fina fina rum. Jag älskar flygplatsmiljön och varje gång jag ser ett flygplan ryser det inom mig utav glädje. Så fort man gick utanför dörrarna hörde man planen landa och lyfta från Heathrow och det kändes som jag var i himmelriket. Det kunde inte bli bättre.

Lördagskvällen tillbringade vi i London city. Vi tog tunnelbanan till Picadilly Circus och gick på de stora gatorna runt omkring, mest för att bara kolla. Vi åt middag på en god italiensk restaurang och fortsatte vår färd mot Trafalgar square, Lord Nelson, Westminster, Bigben och en vy över Londoneye. Allt detta i sken från alla stadens lampor. Lördagen var lång kan man säga, mycket av tiden tillbringades på resande fot, men även mycket som jag tog in.

På söndagen var det dags att börja äventyret på riktigt. För min och min systers del bestod det mest av shopping och fånga intrycket av city. Vi vandrade längs Bond street och alla dess exklusiva affärer. Vi besökte Victoria’s secret. Vidare mot Oxfrod street och de lite mer medelmåttliga affärerna. Regent street tog vi en titt på också och tillbaka till Picadilly circus efter sisådär sju timmar. Jag brukar inte shoppa speciellt mycket när jag är iväg, jag vill mest bara ha upplevt det. Men mitt favoritområde är träning så ett par runningskor blev det eftersom priset är det halva där borta. Likaså är affärerna hur coola som helst och det jag älskar är märkesaffärerna som har sina egna våningar. Ingenting mot Stockholm. En hel byggnad med bara Nike, vad jag älskade det. Så borde det vara överallt.

Måndagen startade vi i hotellets bubbelpool, strax därefter frukostbuffén och sedan var det bara en sak kvar att avverka innan hemfärd. Jag ville nämligen se Tower Bridge. Vilken mäktig upplevelse, hur coolt som helst och verkligen roligt att ha sett det. Vi avslutade med en lunch på samma restaurang vi startade vår vistelse på och därefter gick vår färd tillbaks till flygplatsen.

Jag hade inte så stora krav med vår lilla weekend, det enda jag ville var att komma iväg, ha trevligt och roligt tillsammans. Det jag ville se var BigBen, Tower Bridge och upptäcka staden. Vi gjorde precis det jag ville så jag är mer än nöjd. Buckingham Palace hade varit roligt att se också men det får bli en annan gång. Vi kom undan relativt billigt och den enda stora nackdelen var att det belv en del transportsträckor eftersom vi flög till Stansted (ena delen av staden) och bodde vid Heathrow (andra delen av staden). Men vad gör det? Vi hann med allt ändå, vi fick se vissa delar från bussen istället och vi lärde oss tunnelbanan. Jag är nöjd och vädret var lagom sightseeingväder. Solen lös med sin frånvaro, likaså regnet så det gjorde inget. Lagom varmt för att gå i en lite tjockare tröja, även på kvällen. Den här gången blev jag lite mer såld än förra gången.

Jag har varit i London snabbt över dagen för fem år sedan (englandsutbyte). Men det var då stressigt och mycket som skulle hinnas med på den lilla stunden så det var ingen upplevelse som var riktigt WOW, men nu 2013 så tror jag verkligen det! (kan vara för att jag är lite mer intresserad nu…)