Sitta stilla

Hälsa

För ett tag sedan skrev jag ett blogginlägg om en stillasittande livsstil. Då var det flera bloggar som skrev om samma ämne men utifrån sitt egna perspektiv, för det har blivit ett väldigt intressant ämne att prata om. Just nu har vi en “träningshets” i vårt samhälle och fler tränar otroligt mycket, eller dem som tränar, tränar mer i alla fall. Lopp fulltecknas och andra träningsevent blir fulla också. Det är en boom, vilket har varit dem senaste åren och själv tror jag det kommer fortsätta några år till. Jag tycker det är jättekul med boomen och att vi faktiskt tar hand om våra kroppar och vår hälsa.

Men så har det kommit forskning som säger att ingen träning i världen kan ersätta en stillasittande livsstil i övrigt. Alltså om du tränar ett pass om dagen, eller kanske tre gånger i veckan. Men att du sitter still övrig tid på dygnet bidrar inte det till din hälsa i rätt riktning. Då tänker jag på fysisk hälsa, i frånvaro från sjukdom. Det är jättebra att vi rör på oss, men att riva av ett träningspass räcker inte. Vi måste ha en aktiv livsstil för att sjukdomarna ska hålla sig borta i framtiden.

Igår släppte Träningspodden ett nytt avsnitt, där Lofsan och Titti Schultz diskuterade ämnet. Mycket intressant i mitt tycke! Här är dagens träningspass som dem snackar om. Någon annan som ofta diskuterar det här med en aktiv livsstil och att överdrivet inte är det överdrivna, där lagom inte existerar är Jonas Colting. Hans podd handlar också om hälsa och träning överlag, men att man inte kan bli annat än inspirerad till att ha en aktiv livsstil när man lyssnar till honom. Citatet “Vi behöver inte en debatt om ‘träningshetsen’! Vi behöver däremot en debatt om ‘sitta-på-röven-hetsen och ‘vara-sill-8-tim-i-sträck-hetsen’!” är riktigt bra tycker jag!

Förra året hade jag som nyårslöfte att jag skulle gå ut från hemmet minst en gång varje dag. Men med det sagt så behövde inte det betyda motion, utan mer för att inte bli fast hemma i flera dagar och att få andas frisk luft. Jag tyckte det var ett väldigt bra mål, för under flera månader bodde jag ensam i en lägenhet och då var det lätt att bli stillasittandes inne i flera dagar. Jag hade ju ingen anledning att gå ut, men jag klarade målet (kanske att jag endast gick ut med soporna tre dagar eller liknande, men den friska luften fick jag åtminstone i någon minut).

I år däremot har jag inte kvar målet och jag har inte tänkt på det speciellt mycket, förrän nu när det här med en stillasittande livsstil kom på tapeten. Att sätta upp mål är det bästa som finns för att nå dit man vill och 2015 har jag med största sannolikhet lämnat hemmet alla dagar hittills. Jag har andats frisk luft!

Men jag hade gärna sett att varje dag kunde innehålla ännu mer vardagsmotion, så att jag slipper kategorisera mig i den gruppen som är “aktiva soffpotatisar” som Lofsan säger i podden. Alltså dem som kör ett träningspass flera gånger i veckan, men att man sitter still resterande tid.

Har du något tips på hur man kan få en aktivare livsstil, genom att få in mer vardagsmotion?

2 reaktioner på ”Sitta stilla

  1. När jag jobbade och gick hela dagarna o höll på, kunde det vara en lyx att få sätta sig i soffan på kvällen. Nu är det andra tankar ;)

    Att gå o småfixa hemma är bra då, jag går runt utan att gå. Men även att gå till skolan , kvällspromenaden o promenaden oavsett vart jag ska. Finns dock mkt förbättring att göra :)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *