Ett tips till dig

Hälsa

Tävling är den bästa träningen! Av egen erfarenhet kan jag absolut säga dessa ord. Det är under tävlingar som man lär sig bäst, man tar i som mest och ger den bästa träningen. För att slippa gå och vara nervös över hur allt fungerar under en tävling man vill prestera i tycker jag absolut att man ska anmäla sig till en liten mindre tävling någon vecka innan för att se hur allt går till. Jag har haft det som delmål på Vägen till mitt OS 2013, att göra en svensk klassiker. Jag har tagit tag i saken och anmält mig till en mindre tävling i alla de grenar som ingår. Före Vasaloppet åkte jag Rallarloppet, Sommen runt och Tjejvättern innan Vätternrundan, Jönköpings open water som uppvärmning till Vansbrosimningen och innan Lidingöloppet ska jag springa Tjejmilen. Alla dessa lopp jag har gjort före mitt stora mål är lite kortare, lite mindre och har gett mig den absolut bästa träningen.

Det jag var mest nervös för var Rallarloppet just eftersom jag aldrig varit med i en skidtävling tidigare samt att jag är sämst i den delen (skidorna). Så till Vasaloppet (Öppet spår) var jag inte alls lika nervös eftersom jag visst hur allt gick till, jag hade lärt mig så mycket under de fyra milen från Bottnaryd till Hallby. Jag lärde mig hur man plogade i nedförsbacke, jag lärde mig hur man bytte spår, jag jag lärde mig hur mycket som helst som jag slapp vara orolig för när jag skulle prestera i Dalarna.

Cyklingen däremot hade jag inget att vara nervös över eftersom det är den grenen jag själv känner mig starkast i, samt att jag cyklade Tjejvättern förra året. Ändå lär man sig alltid något nytt och får uppleva helt nya saker.

Simningen är ju min grej helt enkelt, dock var allt med öppet vatten helt nytt för mig. Jag hade aldrig simmat i en sjö före sommaren 2013. Och nu skulle jag simma hela tre kilometer. Distansen var jag inte orolig för, utan allt runt omkring. Så därför är jag tacksam för att jag simmade JOW. Det hjälpte mig att prestera så bra i Vansbro veckan efter.

Löningen har jag kvar, det är nog det loppet jag är mest nervös över gällande sträckan. Hade mina benhinnor varit i bättre skick och att jag inte hade åkt på skadan så hade det inte varit några problem men så är inte fallet nu. Allt runt omkring är inte längre det moment jag är mest nervös över eftersom jag både har sprungit Vårruset och Tjejmilen. Sen har jag flera löpartävlingar kvar innan den sista helgen i september.

Är du precis som jag nervös över allt runt omkring. Transport hit och dit, toaletter, tider, anmälningar, boende, att inte bli sist osv och mindre nervös över distansen (själva prestationstiden). Så är mitt tips till dig, vill du prestera på topp när det väl gäller, anmäl dig till en tävling någon vecka innan för att minska nervositeten och lära dig hur ett lopp fungerar. Det har hjälpt mig hela det här året, inte minst på skidor.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.