Summerchallenge

Träning

När sommarlovet började på riktigt startade jag en ny utmaning. Så idag har det gått en vecka. Efter förra helgens alla festligheter, till och med efter hela vårens festligheter med tårtor, kakor, bullar och allt vad det heter är jag trött på allt sött. Jag förstår inte riktigt, för om jag har bestämt mig för något brukar jag hålla det och det brukar vara riktigt svårt att rubba det. Men på något konstigt sätt har jag lyckats göra det. Ett tag blev det alldeles för mycket kakor och tårtor. Det stannar inte där för mina portioner av den vanliga maten har blivit för stora och jag har försökt minska på dem men har inte lyckats. Jag älskar verkligen mat, riktig mat. Men den mängden är inte sund samt att jag har känt att kroppen och självförtroendet inte mår bra av det. Så jag hade redan bestämt mig någon vecka innan studenten att på sommarlovet ska det bli ändring på det. Jag bestämde mig då för att köra all in på allt fram tills måndagen den 17 juni. Jag åt de godsaker som bjöds på, så mycket som jag kände för. Dock  inkluderade inte det vanligt godis och läsk för så långt har jag inte gått, de sakerna gillar jag ändå inte. Men choklad, salta pinnar, nötter, tårta, kakor, bullar, kopiösa mängder mat mm var det jag fick äta men så småningom skulle ta farväl av.

Jag bestämde mig för att göra något lite större eftersom det är det min kropp och mitt tankesätt går igång på. Det måste vara allt eller inget, det går inte köra på lagom eftersom då är jag tillbaka dit jag ver innan jag började efter några dagar igen. Likaså som jag har skrivit innan är jag en måndagsperson, nystarten börjar på en måndag och tills dess gör det inget vad eller hur mycket jag äter. Så är det bara, dock kanske inte det allra bästa. Jag var helt enkelt trött på alla sötsaker tillslut, jag var trött på att jag inte tränade mer än vad jag åt, jag var trött på allt socker (speciellt efter Vätternrundan då jag proppade i mig enervits energisaker hela dagen), jag var trött på tårta. Det enda jag ville ha var ren, naturlig mat, mycket grönsaker och framförallt mer träning.

Om jag ska göra något måste jag ha allt konkret, jag måste veta vad jag får och inte får göra. Jag måste ha en tidsplan och det måste vara en utmaning. Det är då jag lyckas. Så min utmaning sträcker sig hela sommarlovet, alltså från den 17 juni till den 19 augusti. Jag ska tänka på mina portioner, äta mycket grönsaker och lite mindre kolhydrater. Jag ska träna/röra på mig ca fem dagar i veckan, då det ska vara varierad träning, samt att jag vill komma igång med löpträningen. Jag får inte äta de sakerna jag vanligtvis inte brukar äta, alltså halvfabrikat, feta produkter och ta bort sockret (godis, läsk, snacks, bullar, kakor, glass etc). Jag kommer dock ha några undantag denna gång. Då jag bjuds på något av dessa saker och det känns fel att säga Nej. Till exempel, på midsommarafton njöt jag av en liten tårtbit och sedan kommer det säkert bli något kalasfirande framåt sommaren eller om vi är på resande fot och det inte finns något annat alternativ. Men det ska kännas värt att äta det, i måttliga mängder, jag tänker mest att undantaget gäller en tårtbit/efterrätt eller liknande.

Syftet med det är att jag ska må bättre och få en starkare kropp. Det behövs, speciellt för att inte bli skadad igen och för att klara av sommaren samt höstens lopp. Men framförallt gör jag detta för att jag vill. Man ska inte göra något om man inte vill det, man ska inte känna sig påtvingad. Jag vill helt enkelt inte att det ska bli som förra sommaren igen. Då jag åt stora portioner av glass varje kväll, då jag åt en chokladbit varje dag, då jag knappt tränade eller rörde på mig alls, då jag helt släppte allt. Jag vill inte att sommaren 2013 ska bli sådan. Sommaren är faktiskt den bästa tiden för att träna massa olika saker, tiden då man ska vara ute i den friska luften. Jag hoppas på att jag lyckas, jag hoppas på att du stöttar mig och jag hoppas på att det kommer bli den bästa sommaren någonsin. Jag tror också att det kommer bli enklare att lyckas nu när jag har rutiner att följa. Går man hemma hela dagarna kan det lätt bli att man hamnar i den lata andan. Självklart kommer du få följa min utmaning här på bloggen under hela sommaren. Jag går härmed in i vecka 2 av 9 i min Summarchallenge.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *