Roadtrip till Köpenhamn

Resor

Hela familjen hade semester tillsammans några dagar den här veckan, vi kom på väldigt sent att det skulle vara roligt att åka iväg någonstans. Tankarna flög fram och tillbaka över Europa i tisdags. På kvällen hade vi en hotellnatt bokad i Köpenhamn till natten efter. Så fick det bli.

Efter frukosten i onsdags åkte vi på roadtrip till Köpenhamn. Vi hade ju semester, så stress fanns inte på kartan heller inte hur mycket klockan var. Vi gjorde exakt vad vi kände för.

Först styrde vi mot Helsingborg för att ta färjan över till Helsingör. Jag såg delfiner hoppa framför båten. Verkligen ett lifegoal. Jag hade sagt att jag gärna skulle vilja åka på sälsafari, se fjäll, åka till Norge, göra något äventyrligt eller upptäcka något häftigt. Sen spelade egentligen ingen roll vart vi åkte. Nu fick jag överraskande se delfiner, i Öresundet. Och där var jag nöjd, nu kunde resten bli hur som helst.

helsingororesund

Vi åt lunch i Helsingör och sedan tog vi bilen längs strandvägen till Köpenhamn. Jag har aldrig varit i Danmark tidigare. Man märkte tydligt att man inte befann sig i Sverige längre. Det var otroligt vackert längs vägen. Och det här med att dem pratade ett annat språk störde inte oss så mycket faktiskt.

I huvudstaden gick vi längs Ströget, vi åkte förbi Tivoli och spontant tog vi en båtsightseeing. Det var verkligen ett bra beslut, för på en timma lärde man sig otroligt mycket om staden. Man fick se mycket. Det var sjukt vackert. Jag gillar att se städer från vattnet. Sen ville jag bara se Nyhavn också.

strommaoperahusetnyhavnnyhavn2nyhavn3nyhavn1frozenyoghurtlillasjojungfrun

Vi bodde på Scandic lite utanför Köpenhamn. Efter över en vecka på resande fot, hade jag sovit i skönare sängar och ätit godare hotellfrukost. Det dög. Nu åkte vi till Tyskland. Den resan tog lite längre tid än vi hade tänkt oss, för det var kö till färjan. Men vad gjorde det?

På hemvägen åkte vi via Öresundsbron istället, det var mäktigt. När vi var tillbaka i Sverige kände vi lite på den vita sanden i Skanör-Falsterbo och sen åt vi en riktigt god italiensk pizza i närheten av Turning Torso i Malmö. Jag har varit i Malmö en gång tidigare, förra året när Paris-resan startade där ifrån.

När månen var som coolast på himmeln, solen hade gått ned och det luktade tång från havet åkte vi tillbaka till Småland. Vi sjöng i timmar till musiken som sprutade ut från högtalarna och vi njöt. Vi hade fått en riktigt fin semester tillsammans. Alldeles lagom i min smak. För ska jag vara ärlig är jag rätt mätt på resandet för tillfället. Jag har varit iväg en hel del de senaste månaderna och bara den senaste veckan har jag varit i sex olika länder, vissa flera gånger. Nu ska jag vara på hemmaplan ett tag, för att framåt sensommaren och hösten åka iväg på små dagsutflykter som gör så gott för själen.