De sista dagarna på Playitas

Resor

Varje dag inkluderade ett distanspass i bassängen på förmiddagen och ett teknikpass simning på eftermiddagen, så även i fredags. Efter morgonpasset gick vi till gymmet för styrkeövningar specifikt för simning. Jag åkte på en lättare förkylning och kände mig inte helt kry. Men jag körde på ändå, fast i lite lugnare tempo för egentligen var det endast lite snuvig jag var. Jag hade lite svårt att hålla tankarna i styr där på morgonpasset, just eftersom jag verkligen inte ville vara förkyld.

Det gjorde också att jag tog det lite lugnare på dagen, satte mig och läste min bok, tänkte några extra tankar och tillät mig själv att ta det lugnt. Till lunch åt jag en otroligt god fisk från restaurangen i grannbyn till resorten.

Man kommer verkligen in i rutiner snabbt om man vill, vilket gör att i alla fall jag känner mig mer trygg och kan gilla allt lite extra. En favorit var chokladbiten i skuggan på balkongen efter morgonpassen varje dag. För övrig äter man kanske lite extra mycket när det väl är frukost eller middag, just eftersom det är buffé och för att man är hungrig när man har tränat hårt. Dock blev det sällan småätande – en ordentlig frukost, en chokladbit, en lunch och sen en ordentlig middag med efterrätt.

fisk

Förkylningen satt i ordentligt en dag, för när jag vaknade på lördagen kände jag mig mycket piggare. Jag startade dagen med en morgonpromenad och sedan simmade vi ett riktigt ordentligt pass. Det blir lite att alla tar det extra lugnt mitt på dagen, när solen står som högst och nu började jag hitta ett lite för mycket lugn i kroppen att jag ville gå på ett styrkepass innan teknikpasset på eftermiddagen.

playitas_poolenplayitas_träning

Tänk dig att vakna vid 06.00, ta på sig badkläderna för att sedan vara i poolen endast en halvtimma senare. Då var jag trött, fast jag blev genast pigg när jag upptäckte hur coolt det var att simma under stjärnhimlen, för det var något nytt för mig. Solen gick inte upp förrän strax innan åtta. Hur coolt som helst! Sen åt jag långfrukost och tog mig en lång slappdag i solstolen. Jag tänkte mig att jag skulle gå upp på berget också, så så fick det bli! Trots solkräm och skugga var det den här dagen jag brände mig, eller armarna kände jag redan av lite sedan tidigare i veckan men smalbenen hettade ordentligt.

På eftermiddagen var det återigen öppet vatten-simning, ett pass jag verkligen ville fly från. För jag hade fruktansvärt ont under det tidigare passet i havet, alltså av skav i nacken. Jag ville inte ha så ont igen! Det var nästan att jag övervägde att simma utan våtdräkt, vilket hade gått eftersom det var kring 20°C i Atlanten – men man förlorar lite poängen med öppet vatten-simning då. Jag lånade vaselin och inte en tanke gick åt att tänka på smärtan. Från och med nu kommer jag aldrig simma i våtdräkt utan vaselin. Den simningen var otroligt rolig, jobbig och härlig. Vad roligt det är att simma i havet eller sjön!

playitas_clara_view

Sista dagen var här och likt dagen innan startade vi med en tidig morgonsimning under stjärnorna för att sedan äta långfrukost och packa. När transferbussen hämtade oss berättade reseledaren att vårt flyg var närmare två timmar försenat. Alltså redan från start i Göteborg på morgonen, vi fick därmed sitta på flygplatsen och vänta dem timmarna. Hela dagen gick åt att resa. Det är ändå ganska härligt för det ger en tid till bearbetning och reflektioner. Men när jag skulle köra hem på natten, var kroppen lite sliten och jag var trött på att sitta still. Det bästa man möts av är äkta svensk luft, för det är alltid det härligaste att andas!