10 av 20 dagar

Hälsa

Idag har det alltså gått halvvägs på mitt 20 dagars experiment/utmaning/januarimål, vad man nu kan kalla det. Jag hade tänkt att göra en liten update om hur dessa dagar har gått, för att kanske göra de sista tio dagarna ännu bättre. Av målen jag satte upp kan jag säga att jag inte riktigt uppnåt allt som jag hade velat, men ännu är det inte försent för en ändring. Mina mål:

  • Börja dagen med en promenad och träna 2+1
  • Se om det blir några hälsoeffekter på den tiden
  • Få en bättre dygnsrytm, med omkring 8 timmars sömn varje natt och vakna 7.00 varje morgon
  • Komma ut och röra på mig mer
  • Tänka lite mer i hälsosamma banor, både när det gäller kost, träning, sömn och stress
  • Få tillbaka den konditionen jag har tappat (eftersom december månad endast bestod av ett simpass/vecka och massor av julmat)
  • Försöka komma i någon slags bättre form inför Vasan
  • Få till en träningsrutin (om jag kan hålla den någorlunda lika i Riga återstår att se)

Vi börjar med det lite sämre bra. Jag har inte alls fått till träningen som jag hade velat. Målet med träning två dagar, vila en dag har jag inte lyckats med överhuvudtaget. Jag har sammanlagt tränat 2 gånger av de 7 som var planerat första halvan. Alltså är inte konditionen på samma nivå som innan december månad och jag är heller inte i så mycket bättre form inför Vasan (hur den ska gå blir ett senare problem). Och eftersom jag inte fått till träningspassen så kan det inte skapa en rutin…

Det positiva! Jag har faktiskt kommit iväg på morgonpromenader alla dagar utom tre, men en av dem gick jag på eftermiddagen istället. I fredags var det något strul med min fot, så jag valde att avstå. Men då städade jag hela dagen så slut kan jag meddela att jag var efter den dagen ändå. I lördags var det också svårt att få till både en promenad och träning, för hela familjen var hemma och sedan jag var borta så länge från min underbara familj värdesätter jag den tiden SÅ mycket. Och kommer jag inte ut direkt på morgonen är det sällan det blir av så att säga.

Något jag däremot inte har fuskat med och är hur nöjd som helst med att lyckats hålla är att vakna 7.00 varje morgon. Det har fungerat hur bra som helst och efter det har jag hela dagen framför mig. Åtta timmars sömn har det blivit mer eller mindre för ibland har klockan råkat gå lite snabbt och passerat 23.00 men då lär jag mig till nästa kväll eftersom det är lite som en plåga på morgonen annars. Maten fungerar toppen också, även att jag kanske kört 90% sunt och 10% lite mindre sunt. Och kommit ut i friska luften och rört mig har jag gjort precis alla dagar.


Att jobba på de 10 sista dagarna!
  • Få till träningspassen lite oftare
  • Inte tappa matvanorna
  • Hålla kvar sömnrutiner och morgonpromenaderna

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.