Stora inlägget från Barcelona

Resor

I över två månader har jag försökt att ta mig tid till det här inlägget. För faktiskt är det så att det har gått så lång tid sedan jag var där och att det här stora inlägget om Barcelona inte kommer förrän nu skäms jag lite för. För minnen är färskvara, eller i alla fall detaljer. Det här är ett tecken på att jag är otroligt duktig på att skjuta på saker. För hur svårt är det egentligen att redigera ett antal foton och skriva några rader – otroligt jobbigt för min del helt enkelt och speciellt när det kom lagom till den stressigaste perioden 2015.

Vi i familjen åkte tillsammans med faster och farbror, samt Julias Albin till Barcelona. Huvudstaden i Katalonien, mellan berg och hav. Det var mammas 50 årsresa, en kortvecka på höstlovet i slutet av oktober. När vi äntligen kom iväg på resan kunde jag pusta ut, slappna av och bara vara där. Inget jobb, inga vardagssysslor och ingen stress. Bara resa, njuta och leva (att det var stressigt både innan och efter glömmer vi).

Både söndagen och torsdagen blev resdagar och gick av bara farten. Jag minns att vi först inte hittade fram till lägenheten som vi skulle bo i, för vi tog fel på åt vilket håll Medelhavet låg åt. Jag minns också att vi befann oss otroligt länge på flygplatsen när vi skulle flyga hemåt, att jag gick tillbaka genom hela flygplatsen i ungefär en halvtimme för att köpa choklad i taxfreen, när jag hela tiden hade haft en taxfree bakom hörnet där jag satt och väntade vid gaten. Sådana pinsamma minnen! Annars gick transporterna väldigt smidigt och vi bodde bra (enda minuset var att husets pool hade stängt för säsongen bara några dagar tidigare).

Jag behövde verkligen den där resan, det blev ett andningshål. Eftersom jag hade haft en tuff period innan hade jag inte hunnit tänka på resan i förväg och heller inte kollat upp vad jag ville göra. Men vi var ju sex andra personer som kunde fixa det, den här gången. Fast riktigt så blev det inte ändå, för jag fick styra upp det mesta ändå. Den här gången utan några krav från min egna del, jag ville bara komma iväg. Fast det fanns en sak jag ville göra, att ta ett dopp i havet. Och det gjorde jag. Jag var nog ensam den morgonen, vågorna var otroligt starka och vattentemperaturen låg runt 19°C skulle jag tippa på. Barcelona-invånarna gick i dunjacka, medan jag gick i shorts, tshirt och flipflops för att ta ett morgondopp i Medelhavet innan hemresan. Resans höjdpunkt helt klart.

I tre dagar åkte vi Metro, Hop on Hop off-turer runt hela staden, såg sightseeings, besökte hajarna på Aquarium, shoppade en del men ändå väldigt lite, besökte en del större byggnader, såg Sagrada Familia, Camp Nou, besökte utsiktsplatser och vackra parker och torg. Vi gick runt i gamla stan eller i dem Gotiska kvarteren som det också heter, vi åt Tapas för första gången, vi åt på restauranger, gick på La Rambla, gick in i saluhallar, svettades lagom mycket, fotade, gick förbi tiggare efter tiggare och såg söta papegojor mitt i citys trädkronor. Äkta turister.

Sista kvällen var riktigt fin, för om jag hade en önskan om att bada, så hade jag faktiskt en till. Att gå från Barceloneta till vår lägenhet ungefär två-tre kilometer längre bort på stranden. Vi började gå i kvällssolen, kollade på dem som surfade, gick förbi alla båtarna i Olympiska hamnen och stannade till på en restaurang för att äta skaldjurspaella. När vi var belåtna gick vi hemåt lägenheten i skymningen, samtidigt som åskan blixtrade längre bort över havet och samtidigt som vi mötte alla som sprang, cyklade osv på den fina strandpromenaden.

Varje kväll avslutade vi på terassen i vår riktigt fina lägenhet typ femton våningar upp, med utsikt över havet och fullmånen, som det faktiskt var dem dagarna. Vi åt gott, vi pratade, vi skrattade, vi frös lite i den kalla kvällstemperaturen och den lite fuktiga luften. För för oss var det sommarväder (till skillnad från nu när snöflingorna singlar ner mot marken).

Det blev en väldigt fin resa, en lugn sådan men samtidigt med massor av nya intryck. Oftast när jag åker iväg vill jag fylla dagarna till bredden för att utforska allt nytt, så även den här gången. Jag älskar att resa för jag lär mig så mycket av resorna. När vi landade i Sverige och gick ut genom flygplansdörren tänkte jag ”Ah, äkta svensk luft att andas igen!”. Jag älskar Sverige!

love_medelhavetaquariumpizza_barcelonautsikten_lagenhetensagradafamilia1papegojorpalmer1sagradafamiliapaella1laramblahamnen_barcelona2gatumusikanthajendrakhusetbusturistic1barcelonetablixtenbarcelona1barcelona_nightbusturisticbarcelona2medelhavet

2 reaktioner på ”Stora inlägget från Barcelona

1. Bättre sent än aldrig ;)

Jag vill bara ge dig ett litet konstruktivt tips angående ditt inlägg – har du funderat på att dela upp texten och lägga den mellan bilderna istället? Då blir textmassorna kortare och mer lättlästa. Och så får man stanna lite längre på varje fantastiskt fotografi! :D

1. Eller hur!

Som svar på ditt tips så har jag övervägt det, men jag tänker lite på hur jag själv vill läsa. Jag gillar själv inte att läsa sådana inlägg där fotona kommer blandat i texten, för då ”missar jag bilderna”. Så det är bara utifrån mig själv. Jag föredrar text först och foton sen, men tur är så är alla olika.