Det är söndag och jag är tillbaka. Jag är tillbaka fysiskt, jag är tillbaka psykiskt och jag tror jag har försökt ändra min livsstil till något bättre. För att inte hamna där igen, men jag vet inte om det är just den rätta lösningen jag har hittat. Men jag ska jobba mot ett sundare liv, ett lite mindre stressat sådant och ett lite mer leva i nuet-liv. Jag måste hitta något hållbart. Jag är dock inte tillbaka starkare än någonsin, för än är jag trött. Jag har använt veckan som har gått till att komma ikapp och bocka av allt som jag har hamnat efter med, för att så småningom känna lugnet igen. Det börjar dock sakta infinna sig i kroppen. Därför har det absolut inte varit en vilovecka, men däremot har jag prioriterat om och tänkt till en extra gång. Ändå har jag gått på samma nitar som veckorna innan.

Jag lade ut ett foto på Instagram i måndags där jag bad om tips till ett liv med mindre stress, jag fick många bra tips, men mycket av det gjorde jag redan. Yoga, KBT, meditation var några tips och det tror jag kanske kan vara något. För när jag var i Stockholm gjorde jag Yinyoga i 1,5h, det var ungefär andra gången jag testade på yoga och aldrig har jag haft så svårt att koncentrera mig på något. Men när jag försökte hitta mitt inre, var det alldeles underbart efteråt (jag älskade lugnet i kroppen).

Jag har försökt tänka efter för att komma fram till vad som har varit orsaken och jag vet faktiskt inte vad svaret är. Jag tror det är massa smått som bildar något stort. För ibland har det varit så mycket att jag blivit illamående, glömt bort självklara saker och inte haft någon ork. Jag vaknar på morgonen utan att vara utvilad, jag vill bara starta dagen för att bli klar med allt. Jag stannar uppe sent för att bli klar med dagens uppgifter. Jag har varit otroligt stressad och visst att jag har varit det periodvis tidigare men aldrig har jag känt av symptomen. Jag tror att min stressnivå har varit hög, men varje gång gränsen korsas minskar nivån. Men jag har tänkt till lite i alla fall och jag har läst om stresshantering i veckan, samt försökt hitta tips hos andra. Smarta lösningar på det mesta måste jag hitta.

→ Säga stopp till mig själv, både när det gäller tankeverksamheten (kontrollfreak som jag är) och när det kommer till måsten.
→ Unna mig vila ibland och att njuta när jag är rastlös (som inte händer ofta nu, men det var inte många månader sedan det hände ofta).
→ ”Good is enough”
→ Inte sträva efter att alltid vara ”perfekt” (vad det nu är?)
→ Jag har stängt av pushnotiser i mobilen till mail och Instagram.
→ Jag köper aldrig tidningar, jag har inga prenumerationer. Jag köper sällan böcker.
→ Jag har sållat bland mina sociala medier/bloggar och bara behållt sådant som ger mig energi.
→ Jag har sorterat bland mina appar i iPhonen.
→ Skärmtiden är en stor faktor, jag är väldigt mottaglig av inspiration och gärna vill jag testa på massa saker. Vilket gör att det ena leder till det andra och det finns inget slut. Ibland tänker jag ”Kan inte internet bara sluta fungera för alla i hela världen för ett tag, så inget nytt kan skapas).
→ Jag köper mig inte en applewatch även om jag skulle vilja, för det bidrar till mer notiser.
→ Jag har brutit alla utmaningar, som tillslut blir måsten och mynnar ut i stress. Hejdå fotoutmaningen och Movember!
→ Träningen är min andningszon, något jag försöker hålla fast vid. Men jag stressar inte upp mig för att jag missar ett träningspass. Som i fredags när jag gick till gymmet, började byta om, insåg att jag inte hade ork till att träna och gick där ifrån.
→ Acceptera! Acceptera vart jag är idag, hur livet ser ut nu.
→ Ta bort förbud och måsten.
→ Sålla bland andra saker, så som tvserier att följa, eller podcasts etc. Klarar jag inte av att se ett avsnitt utan att ta fram mobilen, då är inte den tvserien rätt för mig längre (även att det kanske har varit min favorit tidigare).
→ Inte ta på mig för mycket arbete/uppgifter. Ska något in då måste något ut!
→ Inte planera upp kalendern för mycket dem kommande veckorna, för att ge tid till återhämtning.
Tänka att allt inte behöver göras idag, för det finns en dag i morgon också!

Har du något fantastiskt tips till mig? Jag behöver din hjälp!

Team Rynkeby 2016

Att pärla armband var verkligen som terapi idag.